maandag 17 juni 2013

Eerste uitslag.........niet goed......

Vandaag moesten we naar de oogarts voor een test en voor de uitslag van de MRI (voor de tumor in het oog, de uitslag van de hersentumor krijgen we pas a.s. vrijdag).

Lieve schat, wat deed je toch je best met de test, maar wat zag je toch weinig. Later bij de arts, werd ook duidelijk dat je zicht in het "goede" oog drastisch was verminderd. Op de beelden van de MRI was goed zichtbaar dat het tumorweefsel niet alleen je linkeroog (die al blind is) had aangetast, maar dat het helaas ook al helemaal in je rechteroog zit. Binnen een half jaar is de tumor dus danig gegroeid dat blindheid heel dichtbij is...... En het ergste is dat we er niets tegen kunnen doen. Geen operatie, geen chemo zelfs geen bestraling. Er is geen houden aan!
En daar zat je dan achter in de auto op weg naar school (wat je zo graag wilde), met twee hele stille ouders voorin. Mam, kan ik straks met twee ogen niets meer zien? Hoe moet dat dan? Kan ik jou dan nooit meer zien mama?
Wat moet je zeggen, wat kun je doen? Het idee dat je kind je straks niet meer kan aankijken....

Dagelijks staat ze wel tig keer in de spiegel te kijken, hoe mooi ze is, weer haar heeft, waar staartjes, krullen en vlechtjes in kan. Knutselen, spelletjes doen, tekenen, kleuren, dansen, tv kijken, make-uppen op de Nintendo, op de
ipad, buiten spelen of fietsen. Allemaal dingen die ze kan/doet. Maar o wat is haar wereld ook klein. En nu, nu wordt hij nog kleiner.......

Wat als ze blind is, wat gaat de tumor dan doen, groeit hij verder de hersenen in, wat kunnen ze dan nog doen. Als er nu al geen optie is.......... Allemaal vragen die nu door mijn hoofd gaan. En dan hebben we pas één uitslag, vrijdag krijgen we dé uitslag over de hersentumor.

Twee jaar geleden kregen we al tussen de regels door te horen, dat de mogelijkheid er was, dat ze blind zou worden. En nu twee jaar verder hebben we dat punt bereikt. Ik kan je niet zeggen wat het met me doet, wat het met ons als gezin doet. Hoe moet je haar hier in begeleiden, hoe moet je haar hier op voorbereiden, hoe moeten we zelf hier in handelen? Kan ik haar nog steeds de vrijheid (met walkie talkie) geven om alleen te fietsen in de wijk? Vragen, vragen en nog eens vragen. Het besef dat ze je niet meer ziet.....

Vanavond zei ze Mam, zullen we een spelletje doen, nu zie ik het nog!
Twee tellen later zegt ze, straks spelen we het spelletje ik zie, ik zie wat jij niet ziet en de kleur is .......zwart (dan is alles zwart hihi). Waar haalt ze de humor vandaan.  Maar wat heb je er ook om gehuild, dikke dikke tranen.

Lieve schat, wat ben ik ontzettend boos en verdrietig het lijkt wel of niets maar dan ook niets je bespaart blijft. Dagelijks zet jij je voor 200% in, overal ga je voor, niets houdt je tegen (beperking of moeheid). Maar steeds krijg je er weer iets bij, steeds weer moet je opbotsen tegen deze vreselijke rotziekte!
Wat ben ik bang, bang wat de toekomst ons nog gaat brengen.
Maar ook hier weer zullen we proberen om als gezin elkaar te steunen en te helpen. Want welke pad jij ook bewandeld wij zullen altijd met je mee lopen!!

En nu maar hopen dat we vrijdag te horen krijgen dat de tumor stabiel is, want met die woorden zal ik al heel blij zijn!




10 opmerkingen:

  1. Verschrikkelijk wat ze allemaal moet doorstaan samen met jullie!!
    Maar we zullen er altijd voor jullie zijn !!
    Kus van je zus (lobith)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook wij als ouders zijn er altijd voor jullie en ook dit gaan we samen doen lieve schatten we houden van jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jullie kunnen trots zijn op jullie kanjer net zo als wij trots zijn op ons tijgertje Nina
    Ik hoop dat jullie nog lang van haar mogen genieten

    groetjes en sterkte met wachten Opa en Oma van Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verscrikkelijk geen woorden voor, ik kan jullie alleen maar heel veel sterkte en kracht toewensen, want dat hebben jullie zeker nodig

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag lieverds, Zo af en toe gluur ik even mee in jullie leven via je blog.Ben iedere keer weer onder de indruk van wat ik lees, maar nu ook van wat ik zie : wat heeft ze een prachtige kop met krullen en nog steeds dat ondeugende hoofd dat sinds Villa Pardoes op mijn netvlies gegrift staat. Sterke met wachten op vrijdag, wij duimen mee. Liefs van Erika, Michiel, Minke en Hella

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We zijn er stil van geworden wat een ellende ,er moet toch heel wat door dat koppie gaan .al maak ze er nog een grapje over ,We hopen echt voor jullie dat de berichten van vrijdag wel goed zijn ,we zullen hard duimen .Doe Fabien een dikke kus van ons ,en heel veel sterkte .Liefs Ben en Wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is het leven toch oneerlijk......


    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer met tranen in de ogen jullie verhaal gelezen. Wát verschrikkelijk allemaal. Heel veel sterkte!
    groetjes Johan, Jolande, Nova & Romée

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieske en Jacques19 juni 2013 om 20:55

    Lieverds,

    met koude rillingen en tranen in onze ogen lezen wij jullie geplaatse bericht! Wat een verschrikkelijke realiteit en dan ook nog de onzekerheid voor de volgende MRI! Wij duimen mee voor vrijdag!!!

    Wij wensen jullie ongelovelijk veel kracht en liefde voor deze dagen.

    Liefs Lieske en Jacques

    BeantwoordenVerwijderen